Veilige banden? We geven u enkele tips.

Zijn uw banden nog veilig genoeg? Wij geven u hier graag enkele tips:

1. Meet je bandenspanning op koude banden.

  • Dat wil zeggen dat je banden minstens 2 uur niet gereden hebben, of minder dan 3 km aan een gematigde snelheid.
  • Heb je geen tijd om de banden te laten afkoelen en wil je ze toch oppompen? Voeg dan 0,3 bar toe aan de aanbevolen druk.
  • Extra tips: meet regelmatig ook de spanning van je reservewiel. En laat nooit druk uit een warmgelopen band af.

2. Meet de profieldiepte.

  • Bij het eerste gebruik heeft een standaard zomerband een profieldiepte van 8 mm. Dan begint de slijtage.
  • Zolang het profiel 4 tot 5 mm is, mag je nog spreken van een ideale profieldiepte.
  • Bij minder dan 3 mm wordt het gevaarlijk, zeker op een nat wegdek. Dan vergroot zowel de remafstand als de kans op een ongeval. 
  • Heeft je band een diepte van slechts 1,6 mm, dan wordt de kans op een ongeluk bij nat wegdek 3 keer zo groot. (Bovendien is 1,6 mm het wettelijke minimum in België en kan je beboet worden indien het minder is.)

3. Zo check je de slijtage van je banden.

Controleer de slijtindicator. Maar de beste oplossing is bij je bandencentrale of garagist langsgaan. Zij zijn de specialisten met de juiste meetapparatuur. Maar je kan het ook zelf checken.

4. Vervang je banden tijdig.

Met name als:

  • de profieldiepte minder dan 3 mm bedraagt – als het minder is dan 1,6 mm wordt het héél dringend
  • het verschil tussen de diepte van de hoofdgroeven van twee banden op dezelfde as meer dan 5 mm bedraagt
  • de band abnormale slijtage vertoont (bv. enkel slijtage in het midden of op de schouders van de band)
  • de band beschadigd is, met barsten of sneden bijvoorbeeld
  • de band niet voldoet aan de voorschriften van de autoconstructeur

5. Zomerbanden in de zomer, winterbanden in de winter.

  • Als je in de zomer zou doorrijden met de zachtere winterbanden, dan slijt het rubber door de hoge temperaturen extra snel.
  • En in de winter slijt het rubber van zomerbanden juist weer sneller, omdat het rubber hard wordt en hierdoor geen grip heeft. Tijdig wisselen dus!
  • Belangrijk: in België zijn winterbanden niet wettelijk verplicht, maar in een aantal buurlanden dan weer wel. Logisch, want de winters zijn er vaak veel strenger. Denk eraan als je bv. op skireis naar het buitenland gaat.

6. Denk ecologisch: het bandenlabel op nieuwe banden helpt je hierbij.

  • Sommigen noemen dit een ecolabel of energielabel, want de aanleiding om elke band een bandenlabel te geven, is het streven naar hogere energie-efficiëntie en dus kleinere milieu-impact.
  • Aan de hand van dit label zie je hoe de band presteert op het vlak van rolweerstand (brandstofverbruik), grip op een nat wegdek (een betere grip staat voor een kortere remafstand, ook bij een nat wegdek) en geluidsproductie (extern rolgeluid).
  • Net zoals bij een koelkast of wasmachine zijn er categorieën, waarbij A staat voor de beste prestatie en G voor de minst goede.
  • Om de optimale band voor jouw wagen te kiezen, vraag je het best advies aan je bandenspecialist.

Meer tips en redenen om je bandenspanning te controleren, en hoe je dit precies doet kun je hier nalezen.

Bron: https://veiligeband.be/nl