Cyberaanvallen, data leaks, … het komt steeds vaker voor. Voor bedrijven zijn er heel wat online risico’s. Gelukkig kan je jezelf en je bedrijf beschermen! Lees hier alles over de cyberverzekering voor ondernemers.
Een goede website is essentieel voor een goed bedrijf. Gegevens bewaren, conversies monitoren en verbeteren, je producten verkopen, gerichte marketing strategieën opstellen, … noem het maar op. Zo handig online!
Maar de online wereld is niet zonder risico’s. In plaats van je deur goed op slot te doen, moet je zien dat al je data en je code goed bewaakt is. En hoe goed we die ook beschermen, steeds meer bedrijven worden het slachtoffer van cyberaanvallen. Zo nemen hackers de software van bedrijven over waardoor ze niet meer kunnen werken, of stelen ze gevoelige data van klanten. Sommige eisen hoge bedragen losgeld voor ze de software terug doen werken.
Met een cyberverzekering stel je jezelf gerust dat je voor de grootste risico’s gedekt bent. Je verzekeraar staat je dan niet alleen bij met financiële en juridische hulp, maar ook met een technische dienst en PR-hulp bij reputatieschade.
Een cyberaanval, zoals bijvoorbeeld door hacking, op je systemen of data heeft heel wat gevolgen.
Het handige aan online zaken doen is dat je heel wat persoonlijk gegevens kan bewaren om zo beter je doelgroep te definiëren. Al deze gegevens zijn onderhevig aan de privacywetgeving, die best streng kan zijn. Als bedrijf ben je dan ook aansprakelijk als die gegevens niet juist worden gebruikt of gestolen.
Je cyberverzekering dekt de volgende risicio’s:
Je cyberverzekering dekt je voor aansprakelijkheid uit verkeerd gebruik van auteursrechten, of het per ongeluk verspreiden van een virus.
Auteursrechten zijn soms een moeilijk gegeven online. Het komt daarom vaker voor dan je zou denken dat er per ongeluk media wordt verspreid, bijvoorbeeld via een mail of een marketing visual op je website, zonder dat je de correcte auteursrechten hebt.
Als je website of e-mail onbedoeld het auteursrecht schendt of laster verspreidt, kan dit tot claims of schades leiden. Ook kan het voorkomen dat je e-mail, ondanks je veiligheidsmaatregelen, een virus bevat. Denk bijvoorbeeld ook aan medewerkers van je bedrijf die per ongeluk een mail (intern of extern) doorsturen die virussen bevatten. Uiteraard kunnen mensen ook met jouw logo zaken doen die je liever niet hebt. Een cyberverzekering komt je ook dan te hulp.
Een cyberverzekering dekt, zoals je net hebt gelezen, heel wat zaken. Er zijn ook een paar dekkingen die uitgesloten zijn. De meeste zijn natuurlijk heel erg logisch, zoals het opzettelijk veroorzaken van schade, maar we zetten ze nog snel even op een rij.
Absoluut. Als je tot hier bent geraakt dan ten eerste proficiat, maar ten tweede: je zal gelezen hebben dat een cyberverzekering je een heel uitgebreide dekking biedt. Als bedrijf is het bijna ondenkbaar om geen digitale aanwezigheid te hebben. Ah ja, je hebt dit toch ook online opgezocht?
Een cyberverzekering geeft je enkele interessante voordelen als ondernemer.
Het allerbelangrijkste als zelfstandige is natuurlijk dat je zaak kan blijven draaien. Ook als er even iets misloopt. Met een cyberverzekering krijg je professionele hulp om zo snel mogelijk je activiteiten terug verder te zetten en krijg je advies over wat je kan doen in de tussentijd om verliezen te beperken. Je verliest zo geen tijd met zelf te onderzoeken wat je beste volgende stappen zijn.
Met een cyberverzekering worden je verliezen geminimaliseerd. Ook alle bijkomende kosten zoals onderzoeken, reparaties, … worden gedekt. Denk ook aan kosten door afpersing, die heel hoog kunnen oplopen. Ook die worden gedekt door je cyberverzekering.
Niet onbelangrijk, wat een reputatie kan een bedrijf maken of kraken online. Je cyberverzekering geeft je daarom ook advies van een gespecialiseerd PR bureau. Je krijgt ook de nodige juridische hulp aangeboden.
Bron: verzekeringen.be
Cookies maken je surfervaring beter!
Deze website maakt gebruik van functionele, analystische en marketingcookies. Deze cookies verzamelen anonieme gegevens over je surfgedrag waarmee we de website beter laten werken en deze aan jouw interesses aanpassen.
Lees meer in ons cookiebeleid.
Mijn voorkeur aanpassen